nikacorp nikacorp .

nikacorp

نگهداري ماله پروانه اي

تعمير و نگهداري دوره اي و تميز كردن روزانه دستگاه ماله پروانه اي سبب خواهد گرديد دستگاه شما ايمن و در شرايط آماده به كار قرار گيرد و خطر به وجود آمدن خرابي هاي ناگهاني براي ماله موتوري شما از بين برود.

امروزه با توجه به شرايط اقتصادي طاقت فرسا و افزايش هزينه خريد ماله پروانه اي، بسيار حائز اهميت است كه از دستگاه به خوبي نگهداري نموده و آن را در شرايط كاري مناسب و آماده به كار نگه داريد.

تاثيرات منفي عدم توجه به تعمير و نگهداري ماله پروانه اي:

از آنجايي كه هدف از استفاده ماله موتوري، ايجاد يك سطح با كيفيت و دقت بالا مي باشد، از اين رو عدم نگهداري صحيح از دستگاه ماله پروانه اي باعث كاهش كيفيت در عمليات و پايين آمدن دقت سطح تمام شده خواهد گرديد.

در صورت كه موتور ماله پروانه اي در طول زمان به درستي مورد سرويس و تعمير و نگهداري قرار نگيرد، در هنگام كار داراي لرزش و تكان هاي ناگهاني گرديده و در هنگام كار بر روي سطح بتن باعث رده انداختن يا ايجاد چاله بر روي سطح بتن مي گردد. علاوه بر اين مواردي زماني كه سيني ماله پروانه اي را بر روي دستگاه نصب نموده و قصد كار بر روي سطح بتن را داريد، در صورتي كه موتور توانايي كافي جهت تحمل سيني را نداشته باشد، قادر نخواهد بود سيني ماله موتوري را با سرعت مناسب به حركت در آورد، از اين رو توجه به تعمير و نگهداري و سرويس دوره اي موتور ماله پروانه اي امري الزامي به شمار مي آيد.

علاوه بر اين مورد نشت گريس، روغن و بنزين تاثير منفي بسيار زيادي بر روي سطح بتن خواهد گذاشت و چنانچه عدم نشتي دستگاه ماله پروانه اي قبل از انجام عمليات چك نگردد، ممكن است نشتي باعث تركيب شدن روغن يا بنزين با سطح بتن شود و سطح ايجاد شده را با مشكلات بزرگي مواجه نمايد.

همچنين تميز بودن دستگاه ماله موتوري و تيغه ماله پروانه اي، جهت دستيابي به يك سطح دقيق و كاملا صاف و مسطح بسيار حائز اهميت است. اگر تيغه ماله پروانه اي در زماني كه قرار است بر روي سطح بتن كار كند تميز نباشد بر روي سطح خراش انداخته و كيفيت سطح بتن را دچار تاثيرات منفي خواهد نمود.

 چك ليست تعمير و نگهداري ماله پروانه اي:

در ادامه قصد داريم دستورالعمل هاي تعمير و نگهداري روزانه، هفتگي، ماهانه و سالانه را در اختيار شما قرار بدهيم تا بر اساس اين چك ليست ها موارد مربوط به سرويس و نگهداري از دستگاه ماله پروانه اي را انجام دهيد تا در طول زمان با مشكلاتي همچون خرابي هاي ناگهاني و يا تاثيرات منفي بر روي سطح بتن از طريق دستگاه ماله موتوري مواجه نشويد.

تعمير و نگهداري روزانه ماله پروانه اي:

1- يكي از مهمترين مواردي كه در مورد تعمير و نگهداري روزانه ماله موتوري بايد به آن توجه شود، شستشو و تميز كردن روزانه دستگاه ماله و از بين بردن بقاياي بتن از روي سطوح آن پس از هربار انجام عمليات با دستگاه است.

2- عمليات گريسكاري و روغنكاري دستگاه ماله پروانه اي و چك كردن ميزان واسكازين موجود در گيربكس نيز از موارد مهمي است كه بايد به آن توجه كامل نمود تا در هنگام كار با دستگاه ماله موتوري با مشكل مواجه نشويد.

مقاله مرتبط: قيمت ماله پروانه اي برقي

موتور ماله پروانه اي: 

محيطي كه ماله پروانه اي در آن كار مي كند، محيطي سخت و دشوار و عاري از گرد و خاك مي باشد، به همين دليل چك كردن موتور و بازديد روزانه آن امري ضروري محسوب مي گردد. يكي از مشكلات اصلي كه در موتور ماله پروانه اي به طور معمول رخ مي دهد و باعث خرابي دستگاه ماله پروانه اي مي گردد، گرفتگي فيلتر هواي موتور بنزيني به دليل عدم بررسي فيلتر هوا توسط اپراتور است. به صورت روزانه و قبل از شروع كار حتما فيلتر هواي ماله پروانه اي بنزيني را بررسي نماييد، از موارد ديگري كه بسيار حائز اهميت بوده چك كردن روغن و بنزين مربوط به موتور ماله پروانه اي مي باشد.

 به اين مورد توجه داشته باشيد كه به صورت روزانه قبل از شروع كار يك بازرسي چشمي كلي براي دستگاه ماله پروانه اي انجام پذيرد تا اطمينان حاصل شود كه تمامي گاردهاي محافظ به طور مناسب در جاي خود قرار گرفته و دستگاه از لحاظ ايمني كاملا آماده به كار مي باشد، سپس به انجام عمليات ماله زني با دستگاه بپردازيد.

محكم بودن پيچ هاي تيغه ماله پروانه اي:

يكي از موارد مهم توجه به سفتي و محكم بودن پيچ هاي تيغه ماله پروانه اي مي باشد. حتما قبل از شروع به كار با دستگاه ماله موتوري اطمينان حاصل كنيد كه پيچ هاي مربوط به تيغه ماله موتوري محكم بوده و امكان باز شدن پيچ ها و رها شدن تيغه ماله در هنگام كار با دستگاه وجود ندارد. اين امر علاوه بر خطر رها شدن تيغه ماله پروانه اي مي تواند باعث برهم خوردن تعادل دستگاه و واژگون شدن آن منجر گردد.

 گرم كردن موتور ماله پروانه اي:

قبل از شروع كار با دستگاه ماله موتوري در ابتدا موتور را روشن نمودن و اجازه دهيد كاملا گرم شود، سپس شروع به عمليات ماله كشي با دستگاه نماييد. كار كردن با موتور ماله پروانه اي كه به تازگي روشن شدن باعث فشار آمدن و آسيب به موتور دستگاه ماله خواهد گرديد.

تعمير و نگهداري هفتگي ماله موتوري:

يكي از موارد مهم كه در تعمير و نگهداري هفتگي دستگاه ماله پروانه اي بايد مدنظر داشت، بازرسي عنكبوتي دستگاه و توجه به سلامت و كاركرد آن است. عنكبوتي دستگاه ماله در حقيقت قسمت زيرين گيربكس دستگاه ماله بوده كه تيغه ماله پروانه اي بر روي آن نصب گرديده و وظيفه چرخاندن تيغه دستگاه ماله را بر عهده دارد. در اكثريت دستگاه هاي ماله موتوري توليد شده، بازوهاي عنكبوتي قابل تنظيم بوده و از طريق آن مي توان 4 عدد تيغه ماله پروانه اي نصب شده بر روي دستگاه را در زاويه اي مناسب و مشخص قرار داد.

مورد مهم ديگري كه هنگام تعمير و نگهداري هفتگي دستگاه ماله پروانه اي بايد موردتوجه داشته باشيد و به چك ليست هفتگي مربوط به دستگاه ماله پروانه خود اضافه نماييد، چك كردن تسمه دستگاه مي باشد. تسمه ماله كه وظيفه انتقال حركت از موتور را بر عهده دارد به دليل قرار گفتن در گرما و تنش هاي زياد، با مرور زمان دچار فرسايش و سايش مي گردد و اگر مورد بازديد و تعويض قرار نگيرد، امكان گسيختن آن وجود خواهد داشت. به همين دليل چك كردن تسمه مربوط به ماله به صورت هفتگي امري ضروري محسوب مي گردد.

تعمير و نگهداري ماهانه ماله پروانه اي:

تعمير و نگهداري ماهانه ماله موتوري يك قدم فراتر از تعمير و نگهداري روزانه دستگاه مي باشد. به عبارت ديگر، با وجود آنكه شما به صورت روزانه سطح روغن و سلامت فيلترهاي هوا يا خنك كننده ي موتور را بررسي مي كنيد، در برنامه ريزي ماهانه بايد براي تميز نمودن و تعويض اين قسمت ها برنامه ريزي نماييد. يكي از موارد مهمي كه در هنگام تعويض روغن و فيلتر هوا بايد در نظر داشته باشيد مطالعه دفترچه راهنماي مربوط به موتور ماله و توجه به توصيه هاي توليدكننده دستگاه مي باشد.

جهت كسب اطلاعات بيشتر به سايت نيكاكورپ مراجعه كنيد.


برچسب: ماله پروانه اي،نگهداري ماله پروانه اي،كاتر آسفالت بر،انواع كمپكتور،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۴۵:۳۲ توسط:مريم موضوع: نظرات (0)